BMA

Les 2.2

Talent in overdrive.

JE BENT VRIJ ALS JE JE EIGEN WAARDEEN, DROMEN EN TALENTEN ALS COMPAS GEBRUIKT!

ingspire

 Maar wat als je weet wat je talent is, maar eigenlijk word je er niet gelukkig van?  

Bekijk hierboven het filmpje. Daar leg ik je alles uit hoe een talent in overdrive eruit ziet.

Talenten kunnen overdreven worden. We hebben de neiging dit te doen in periodes van stress, vermoeidheid, of ziekte. 

Ben je bijvoorbeeld een ‘kennisspons’? Grote kans dat je op momenten waarbij je onder druk staat, net de neiging hebt téveel met je neus in de boeken te zitten, of de ene opleiding na de andere volgt, maar er in de praktijk niets mee doet. Bij mij schiet het talent ‘mooimaker’ in overdrive en dan begin ik alles te kuisen en op te ruimen. Dit is mijn barometer en zo weet ik dat ik teveel aan het doen ben. Een heel menselijke reactie is dan te denken dat je de hele boetiek moet sluiten of je volledige huis spik & span moet zijn?

Er schuilt een zwart-wit denker in elk van ons. Alleen moet je leren om de signalen te herkennen en liefdevol naar jezelf te blijven kijken!

Je talent gaan minimaliseren, negeren of onderdrukken? Het zal zich vroeg of laat wreken.

Maar hoe kan het dan wél?

De juiste balans is het sleutelwoord! En daar is bewustwording voor nodig! Als je weet van jezelf wanneer je talent in overdrive is, dan kun je bewust andere keuzes te maken in een periode dat je “automatisch” in de “overdrive” schiet. In plaats van dat je als een gek begint schoon te maken (zoals ik), kan ik misschien eerst even gaan zitten en gaan voelen welke behoefte eronder zit? Wat heb ik op dat moment echt nodig? 

Ook het herkennen bij je kind van zijn talenten in de overdrive kan heel verhelderend zijn. Je kunt hem hierbij helpen. Ook kan het jou als moeder helpen om je niet aan je kind te irriteren, maar om te beseffen: hij doet dit niet expres, zijn talent is nu in de overdrive en dat heeft hij waarschijnlijk niet door. 

Activiteit 5

Voor mama en/of papa:

Schrijf deze week op wanneer je talent in overdrive is. Hoe meer je jezelf hierop betrapt, hoe sneller je je bewust zal worden van je gedrag.

 

Om samen te doen met jouw kind!

Maak samen een ‘ikje’ die het talent in overdrive voorstelt. Ga eens kijken en voelen op welke plaats hij/ zij in de bus zit?

Bedenk een leuke naam voor dit ‘ikje’. Door het ‘ikje’ zichtbaar te maken en hiermee aan de slag te gaan zal je later bewuster worden en sneller je grenzen stellen. Je zal tijdig voor de ‘overdrive’ kunnen stoppen doordat je je eigen prikkels tijdig zal kunnen herkennen.  

Wat kunnen we leren over elkaars talenten?

Ken je dat gevoel dat je kind maar niet in actie kan schieten? Of dat er iets groots aankomt en jouw kind of iemand anders echt in alle rust verkeert, maar jij eigenlijk in alle staten bent?

Vreselijk is dat!

Dat gebeurde niet zomaar? Sommige talenten zijn elkaars tegenpool waardoor je je wellicht afvraagt of die ander het opzettelijk doet? Vaak is het ook zo dat die andere die jou triggert een stukje in jou raakt? Herkenbaar? 

In de volgende activiteit gaan we van elkaar leren. Je gaat kijken welk talent jouw kind of partner, of jij misschien wat meer zou kunnen gebruiken?

bv Jouw kind is een grenzenverlegger en jij bent een bezorgde mama. Dan kan dit vaak voor discussie zorgen. Door jouw grenzen te verleggen kan je jouw kind wat meer vrijheid geven. 

bv Jouw kind is een creative sloddervos en jij een mooimaker. Maar soms zou je alle taakjes in huis wat losser willen hebben en wat meer het talent creative sloddervos kunnen gebruiken…

bv Jij bent een planmaker en jouw kind heeft het talent momentgenieter. En daardoor verstoren jullie soms elkaars planning.

 

Activiteit 6

Om samen te doen met jouw kind!

Maak elkaars talentenboom (we hebben allemaal min. 15 talenten) en omcirkel welk talent je wel van elkaar zou kunnen gebruiken?

Succes!

Ik ben benieuwd. Ikzelf kan van Juul het talent momentgenieter wat meer gebruiken en juul van mij het talent doorzetter. Ik moet leren om meer te genieten en juul om wat meer door te zetten.

Zo helpen we elkaar groeien.

Inspiratie: De School Der Dieren

In het werkboek staat een mooi verhaal over de school der dieren. In de mensen-wereld wordt verwacht dat wij alles goed zouden moeten kunnen op school. Voor alle vakken horen we een voldoende te halen. Lukt dat niet? Dan hebben we bijles nodig. Dat is hoe we het al jaren doen, en hoe het ons geleerd wordt. Toch zijn er veel kinderen en mensen die niet goed in dit systeem passen.

Misschien herken je dit ook bij je kind: hij past er niet goed tussen, of er zijn bepaalde vakken die echt moeilijk zijn. Wat doet dit met jou als ouder? Heb je er een oordeel op? Hoe reageert je omgeving, zoals familie en leraren?

Dit verhaal over het dierenrijk inspireert je om anders te denken over het schoolsysteem, en ook over jouw eigen talenten en de talenten van jouw kind. Veel leesplezier!