BMA

Les 3.2

Hoe ga je met negatief gedrag om?

Wat zou het verschil zijn als we een probleem zouden zien als een signaal dat ons lichaam geeft? Dus eigenlijk geen probleem meer is maar een behoefte.

Soms kan het zijn dat ons kind zegt; ‘laat me met rust’, en daardoor emotioneel niet openstaat. Weet dat dit gedrag een signaal is wat het lichaam geeft op dat moment, maar daardoor het kind vaak zelf niet weet hoe te reageren. Door je communicatie te veranderen en zelf in je lichaamstaal te vertragen kan je terug in contact komen met jouw kind.

 

Activiteit 3

Om samen te doen met jouw kind!

Als we in stress zitten zeggen we vaak dezelfde dingen of herhalen zich dezelfde patronen. Bij mezelf loopt het in de ochtend ook niet altijd van een lijen dak.  In iedere relatie ontstaan er patronen die je liever kwijt dan rijk bent. Vaak voelt ons lichaam al lang op voorhand waaneer deze situatie eraan zit te komen.

Daarom gaan we onze ‘zelf’praat analyseren.

 

Ik zag mijn zoon als een paard.

Activiteit 4

Om samen te doen met jouw kind!

 

Er staat een grenzen spel klaar. Door op een speelse manier jouw kind iets te laten doen leer jij jouw kind te luisteren. Het werkt zoals omgekeerd spelen. Kijk bijvoorbeeld naar “opruimen”. Dat wil geen een kind doen omdat er druk op zit. Bij omgekeerd spelen is er een andere energie, en zul je merken dat je kinderen veel meer bereid zijn om te doen wat je graag van ze wil. Tijdens lerend spelen leren we ons kind spelend luisteren.

Veel plezier!