BMA

Les 4.2

Jij bent fantastisch !! 

Genees jezelf, en stop de pijn die jij weer aan jouw kinderen doorgeeft. Wat je in jezelf geneest, genees je voor je

hele familie lijn. 

Dit is de laatste week, wees vooral dankbaar tijdens deze les.

Activiteit 6

Voor mama & papa.

Zet je eigen systeem eens neer. Zet poppetjes neer op de grond. Je kan ook met grondankers werken. Grondankers zijn letterlijk attributen die je op de grond legt en die staan voor iets in het systeem. Zo kun je bijvoorbeeld a4tjes neerleggen, waar je de namen van personen op schrijft. Je kunt ook gekleurde placemats gebruiken.

Leg grondankers neer voor jezelf, en voor mensen in jouw systeem. Je mag zelf invoelen wie je wil neerleggen. Voel dan eens wat jouw plek is.

Lees hier nog eens de drie basisprincipes van een systeem

Hieronder staan nogmaals de drie basisprincipes met een dynamiek als voorbeeld. (Er zijn nog dynamieken, onderstaande zijn als voorbeeld.)

1. Binding. Iedereen heeft recht op een plek in het systeem.

Dynamiek; -Iets voor een ander ‘dragen’ binnen het systeem.

Stel je voor dat er bijvoorbeeld iemand gestorven is en hier wordt nooit meer over gesproken, of er wordt gedaan alsof dit nooit gebeurd is. Dan zit er een gat binnen het systeem. Als dit niet geëert wordt dan zal dat een gat in het systeem blijven. En net die plaats zal leeg zijn en ingenomen worden door iemand verder in het familiesysteem. Zo is het mogelijk dat iemand zich constant verdrietig voelt maar niet duidelijk weet of het zijn of haar verdriet is dat hij of zij voelt. 

2. Volgorde;  Alle plekken staan in een rangorde ten opzichte van elkaar.

Dynamiek, -Iemand volgen die binnen het systeem is buitengesloten of niet erkend is. `

Het familiesysteem accepteert het namelijk niet als iemand wordt buitengesloten. Als een kind niet wordt erkend, bijvoorbeeld een kind van een tweeling dat in de buik is overleden, zal iemand uit de familie die later is geboren ‘onbewust geïdentificeerd’ kunnen raken met de buitengesloten persoon. Deze persoon kan onbewust zijn leven gaan leiden volgens de dynamiek ‘het zal mij niet beter gaan dan jou’. Vaak is succesvol worden moeilijk, want als het jou goed gaat word je ontrouw aan de persoon met wie je onbewust bent geïdentificeerd. En dat kan soms als moeilijk ervaren worden. 

3. Geven en nemen; Geven en nemen dienen evenredig in balans te zijn!

Dynamiek, -Iemand identificeert zich met een ideaal.

Het kan zijn dat jezelf een enorme ‘gever’ bent, maar zelf heel slecht kan ‘ontvangen’. Dat jij diegene bent die voor iedereen vliegt of springt maar zelf daar eigenlijk nooit iets voor terug wil. 

Of wanneer er bijvoorbeeld iemand als kind steeds gezorgd heeft voor zijn ouders, dus een vorm van ‘geven’, zal deze later als adolescent mogelijks voor een zorgende (gevende) job kiezen. Doordat die persoon zijn gehele leven ‘gegeven’ heeft, en niet geleerd heeft om te ‘ontvangen’, zal deze mogelijks in een burn-out geraken? Want geven en nemen is nooit in balans geweest! ? 

 

Meer lees je ook in deze blog. 

Deze vragen kan je jezelf stellen

Hoe voelt het daar op jouw plek?

Hoe staat iedereen? 

Hoe voelt dit om dit zo te zien?

‘Hoe is deze verdeling zo gekomen?

Hoe zou je het anders willen?

Waar zit er geruis op?

Wat wil je wel mee nemen en wat wil je liever kwijt van het systeem?

Hoe zou je het anders willen?

Wat wil je achter laten

Je kan ook eens op de plek van de andere gaan staan en daar even voelen en je dezelfde vragen stellen.

Om samen te doen met jouw kind!

Het leuke van deze activiteit is dat kinderen precies weten hoe ze staan binnenin het systeem.

Als je je kind een popje geeft en je zegt ‘dit ben jij zet het ergens neer’, dan zal hij waarschijnlijk vastberaden het popje een plek geven. Je kunt dan doorgaan met opbouwen met een popje voor de broer(s) of zus(sen), mama, papa, meme en pepe. Je kunt ook je huisdieren erbij zetten. Op die manier kun je zien hoe jouw kind het systeem ziet en waar het nu staat.

Er is geen goed of fout – alles heeft een reden en alles mag er zijn!

 

Bonus: brief aan jezelf

Een hele waardevolle opdracht is om een brief aan jezelf te schrijven met alles erin waar jij dankbaar voor bent. De grote én de kleine dingen. Altijd als ik dat doe kom ik erachter hoeveel dingen er eigenlijk zijn om dankbaar voor te zijn. Soms nemen we, in een drukke periode, zoveel voor lief. En soms, op een moeilijke dag, lijkt het alleen zwaar. Ook dan zijn er veel dankbare momenten. Erbij stil is mooi om te doen. 

 

Hoe kan ik je verder helpen?

Dit was de laatste les van BMA! Graag eens live kennis maken? Dan ben je van harte welkom om eens langs te komen bij mij bij de paarden, voor jou of. je kind. Hieronder alle mogelijkheden op een rij:

VOLWASSENEN

Individueel coachingstraject met de paarden:

  • Ben jij ook al een hele tijd bezig met persoonlijke ontwikkeling maar kom je steeds terug naar af?
  • Of heb je als mama een frisse wind nodig met nieuwe inzichten? Dan is dit echt iets voor jou!

Meer lees je hier.

KINDEREN

Begeleiden van jongeren en kinderen met de paarden:

  • Wellicht herken je dat jouw kind het moeilijk heeft op dit moment? Je probeert als ouder je kind zo goed als mogelijk op te voeden, maar toch blijft je kind worstelen?
  • Samen met de paarden onderzoeken we wat er nodig is voor meer rust, meer zelfvertrouwen en het beter omgaan met emoties. Het traject is volledig op maat.

Meer lees je hier. 

KAMP

Hol met je knol:

  • 4 opeenvolgende dagen waar kinderen gewoon kinderen kunnen zijn.
  • We gaan aan de slag met allerlei leuke en leerzame activiteiten, met en zonder de paarden. ???? Een toffe combinatie van lekker buiten bezig te zijn in de natuur en tegelijkertijd te leren over ‘jezelf’

Meer lees je hier. 

Vergeet jouw successen niet te vieren!!